25 augusti 2012

Inte hemma ...

Jag är så ledsen för att jag inte har lagt ut ett nytt inlägg, men jag är inte hemma just nu utan jag är på församlingshelg med min församling i kyrkan. Så jag kommer skriva imorgon igen, och då fortsätter jag på serien.

Hoppas att ni har det bra :)

23 augusti 2012

Dag 12 - Jag såg honom först

Dag 12 - Jag Såg Honom Först


Det här är också en bok som jag läste för år sedan. Det är en serie på tre böcker som handlar om tre vänner. Det är en tjejbok, jag lovar att ta en bok som alla kan läsa nästa gång. Jag kommer inte ihåg vad den handlar om så vi tar från wikipedia. 
Boken handlar om Diana som går i sjuan. När Edgar började i hennes skola började allt bli jobbigt. Diana såg honom först och bla bla bla ... 








22 augusti 2012

Ny serie

Så nu ska jag börja med en ny "serie" här på bloggen. Varje vecka ska jag läsa ut en bok och sen på söndagen skriver jag en sammanfattning om boken, varför man ska läsa den och några jämförelser med dagens samhälle. Jag har börjat läsa en bok som heter "Flyga högt". Den boken är skriven av Katarina von Bredow. På söndag ska jag skriva om boken så håll ut. 

Dag 11 - Da Vinci Koden

Dag 11 - Da Vinci Koden


Jag orkar inte skriva vad den här boken handlar om för jag är för trött. Men det här är en bok som jag skulle vilja läsa. Jag har aldrig öppnat boken. Någon dag så ska jag läsa ut den och den dagen kommer säkert snart.









21 augusti 2012

Dag 10 - Som jag vill vara

Dag 10 - Som jag vill vara

Den här boken handlar om en tjej som blir gravid under en fest. Jag vill inte gå in på fler detaljer för då får du veta för mycket om den här boken.

Jag har läst boken själv flera gånger för jag älskar verkligen författaren Katarina von Bredow. Den här boken lär en massor av saker om man är en tjej. Om du är en tjej så kommer du älska den här boken, och dom andra som författaren har skrivit, för den är fantastiskt bra. Om du är en kille så kan du läsa den här boken om du vill, men den är nog ämnad för tonårstjejer. 

20 augusti 2012

Dag 9 - Eragon

Dag 9 - Eragon


Eragon är en bok som jag aldrig har läst färdigt, men jag vet början i alla fall. Eragon hittar en konstig sten i skogen och tar hem det. Stenen visar sig vara ett ägg och kläcks. I ägget fanns det en drake som Eragon döper Saphire. Bla bla bla ... Sen vet jag inte mer. (Någon dag ska jag faktiskt läsa ut boken.)















19 augusti 2012

Dag 8 - Dagboken

Dag 8 - Dagboken

Det här är en bok som jag läste för väldigt länge sedan. Jag kommer inte alls ihåg vad den handlar om (det är därför jag läser från wikipedia ...) Boken handlar om en kille som heter Gilbert. Hans mamma har typ skaffat en ny pojkvän. Han ska fira jul tillsammans med sin familj på något varmt ställe. Sen är det typ en tjej som heter Linn som också ska fira jul där. Bla bla bla ...

Jag hoppas att det var en bra förklaring om boken ...












18 augusti 2012

Starkids bok

Vissa kanske inte vet att Starkid har släppt en bok som snart ska släppas i bok form. Jag är så glad och kommer köpa den direkt. Jag har läst att den utspelar sig på samma ställe som Little White Lie. Aja ... Hoppas att ni har det bra där hemma. Puss puss <3

Dag 7 - Mitt hopplöst normala liv

Dag 7 - Mitt hopplöst normala liv


Den här boken är en bok som jag har läst över ett hundra gånger. Den är rolig, trevlig och väldigt lätt att komma in i. Rachel Riley fick en dagbok i julklapp av hennes bästis Riley som hon började i skriva i. Jag tror att hon skrev i den under ett år. Rachel skriver inte varje dag i dagboken, men hon skriver rätt ofta. Det är lite kärlek och väldigt mycket familjeproblem och hur det är att vara tonåring.

Jag kände igen mig i lite av vad Rachen skrev. Det är en bok som jag tycker att dom flesta borde läsa. Och som jag skrev innan så kommer man lätt in i boken. Hoppas att du läser den.





















17 augusti 2012

Dag 6 - Septimus Heap

Dag 6 - Septimus Heap - Magi


Den här boken var väldigt rolig att läsa när jag var yngre. Jag kommer ihåg att jag tecknade figurerna ur den här boken. Som jag kommer ihåg så var det en bra bok. Jag kommer inte riktigt ihåg vad den handlade om, men den var bra. Det finns flera böcker i den här serien. På baksidorna av dom böckerna som jag har så står det att det bara skulle vara en triologi, men det finns så många böcker så det kan knappast vara en triologi.

Hoppas att du kommer att gilla den här boken.
















16 augusti 2012

Ljudböcker vs Böcker

I ett forum som jag är aktiv i så märkte jag att det var någon som hade skrivit om ljudböcker. Det här vill jag dela med dig som läser just nu.


Det finns två olika sätt att "läsa" en bok. Man kan läsa den i pappersform eller man kan lyssna på den i ljud form. Jag har lyssnat på många ljudböcker i mitt liv. När jag var liten var det tack vare ljudböcker som jag kunde sova. Nu när jag är äldre läser jag bara böcker, jag har inte lyssnat på en ljudbok på flera år. För några år sen så lånade jag Harry Potter och Fången från Azkaban på ljudbok. Jag orkade inte lyssna på hela för det blev för tråkigt, men ... 

Vad tycker du om ljudböcker? 

Är ljudböcker bättre än riktiga böcker? Och om du svarar ja, varför är dom bättre?

Hoppas att ni har det TOTALLY AWESOME!

Dag 5 - Bevis: Dagbok

Dag 5 - Bevis: Dagbok


Dagboken är en av dom böckerna som jag har börjat att läsa, men aldrig avslutat. När jag började läsa den så kommer jag ihåg att jag tyckte att den var spännande. Den handlar om Rose som var med om något för fyra år sen eller något. Då skrev hon en dagbok som sen blev bevis material hos polisen. (Det här tar jag från baksidan av boken.) Hon tar tillbaka dagboken och förstör bevisen i den eller något. Ja, det är typ vad den handlar om.

Om du har läst boken så vet du lite mer än jag som bara har läst några kapitel. 







15 augusti 2012

Dag 4 - Darren Shan

Dag 5 - Darren Shan

Jag orkar inte lägga upp en bild.

Darren Shan är en serie på många böcker som handlar om halvvampyren Darren Shan. Jag har bara läst dom tre första böckerna så jag kan inte berätta så mycket om serien. Jag tycker att alla borde läsa första boken i alla fall för jag älskar verkligen den.

14 augusti 2012

Dag 3 - Hungerspelen

Dag 3 - Hungerspelen


Katniss lever i distrikt 12 med sin mamma och syster, Prim. Hon är bästavän med Gale som lever i samma distrikt. I det här samhället finns det ett spel där barn dödar andra barn för att överleva. Den som är den sista överlevande vinner. Katniss blir deltagare från distrikt 12 tillsammans med Peeta, bagarens son. 
Jag tyckte att den här boken kan relatera till dom serierna som går på TV idag, som till exempel Robinson eller Idol. I dom serierna blir folk utröstade. Det är samma sak i Hungerspelen, förutom att istället för en utröstning så blir folk dödade. Boken är väldigt blodig och är mycket våldsammare än filmen. Hungerspelen är också första boken i en triologi som heter Hungergames på engelska. Jag har inte läst dom andra böckerna, men när jag gjort det så skriver jag en recension på dom.

Hoppas att du läser boken som är grymt otroligt bra.

13 augusti 2012

Dag 2: Vampire Diaries - Uppvaknandet

Dag 2: Vampire Diaries - Uppvaknandet

I natt när jag egentligen skulle sova så tänkte jag på Vampire Diaries böckerna. (Du kanske har hört om serien Vampire Diaries som precis har avslutat den tredje säsongen.) Något som jag tycker är bättre i böckerna är att det är inte lika rörigt i dom. Först älskade jag serien så otroligt mycket, men när jag började läsa böckerna så tyckte jag att serien blev tråkigare och tråkigare. Serien var seg och det hände ingenting. Så nu ska jag skriva lite av första boken Uppvaknandet från serien Vampire Diaries.

Elena är typ en helt vanlig tjej, hon har en syster men hennes föräldrar är döda. Hon bor med sin faster i sitt gamla hus. Hon är skolans populäraste tjej. När skolan börjar efter sommaren så börjar det en ny kille, Stefan. Elena är vän med Bonnie, Meredith och många, många fler. Sen händer det massor av saker bla bla bla ... 

Läs den här boken och uppföljarna. De fyra första böckerna finns på svenska och engelska, resten finns bara på engelska. Jag köpte mina böcker på Akademibokhandeln. Hoppas att ni har lust att läsa den här boken för den är grymt otroligt awesome! :)

12 augusti 2012

Night Reading

Så innan jag går och lägger mig så måste jag skriva lite.

Nu under kvällarna sista veckan innan skolan börjar är det en bra idé att läsa innan man går och lägger sig. Just nu läser jag Harry Potter and the Goblet of Fire (som ni kan läsa om i det förra inlägget.) 

Vad läser du?

Nu ska jag sova, God Natt! :)

Dag 1 - Harry Potter and the Goblet of Fire

Här sitter jag i mitt mörka rum och har precis startat den här bloggen. Jag har också nu börjat med en serie som kommer pågå i 100 hundra dagar (hoppas jag.) Varje dag ska jag skriva en bok som jag läser just nu eller som jag vill läsa eller har läst. 

Dag 1 - Harry Potter and the Goblet of Fire



(Bilden är tagen från Google för jag har ingen webbkamera just nu)
Just nu läser jag den här boken som handlar om Harry Potter ofc. Jag har läst den på svenska flera gånger och nu har jag köpt den på engelska med det här omslaget. Jag har inte kommit så långt för jag läser inte så ofta längre. 
Iaf så börjar Harry sitt fjärde år på Hogwarts bla bla bla ... I början är det världsmästerskapen i Quidditch i England som Harry kollar på med familjen Weasley och Hermione. Japp japp ... 
Om man inte har läst böckerna ska man nog inte läsa den här först för det är bara en dålig idé. Det engelska språket är lite svårt att förstå ibland för det är lite äldre brittiska ord i vissa ställen, men om man är inne i boken så förstår man. 


Ja, det här var mitt första inlägg i den här bokbloggen och jag kommer fortsätta med den här 100 dagars serien i morgon. :)